söndag, juli 29, 2012

Spår

Fick en stund för mig själv på läktaren innan högmässan började. Alla andra störtade iväg efter kaffe, men jag dröjde kvar. Försökte göra något åt håret. Borstade bort lite fnassel från min kåpa. Tittade på fönstren - och såg att det har varit någon där! 

Man måste sträcka sig ordentligt för att nå över räcket som skyddar för stupet rätt ner. Stup och stup förresten, det kom till ett golv av plexiglas för flera år sedan, men det är knappast till för att trippa omkring på. Jag gissar att det är några körsångare av de yngre årgångarna som har gjort sig besväret att liksom lägga sig i luften för att komma åt att rita i dammet.



Jag tog en bild av mig själv också. Bakom mig syns ett öppet skåp där domkyrkokörens kåpor modell längre hänger. Där bor min kåpa. Det finns många skåp som innehåller olika körers kåpor på läktaren. Liggande ovanpå skåpet precis bakom mig är julstjärnan som åker upp varje juldagsmorgon och tas ner efter trettondagen någon gång. Jag har alltid tyckt att den är rätt ful. Ser ut som om någon har fyndat den på Åhléns för en tia för trettio år sedan. Men den är tvärtom specialbeställd från en firma i Tyskland och kostade förmodligen avsevärt mer än tio kronor när den köptes in. Det speciella med den är att den är tredimensionell. Spetsarna (eller strålarna, det beror på humöret) sticker ut åt varje håll så att betraktaren alltid har en spets (eller stråle) riktad mot sig.





Inga kommentarer: