onsdag, augusti 29, 2012

En alldeles vanlig tisdagskväll

Domkyrkoplan 5. Milke vid pianot. Magdalenas armbåge till vänster.
Igår var det äntligen terminsstart för körens verksamhet igen. Vi tjuvstartade visserligen med att repetera i lördags och sjunga på biskopsvigning i söndags, men det här var vårt första tisdagsrep efter sommaren. Vi fräschade upp delar från vår önskekonsert i maj eftersom vi skall återanvända flera verk därifrån när vi sjunger under Kulturnatten i Uppsala. Klockan 20.00 i domkyrkan för den intresserade.

Min nothög under repetition. Huller om buller.
Det är lite intressant tycker jag, hur jag reagerar när vi börjar terminen med att öva gammalt. Jag har svårt att känna mig riktigt passionerat övertygad, på något vis. Trots att musiken vi övade igår är stycken som jag tycker om och som vi dessutom framförde mycket väl på konserten i maj är det inget som grabbar tag i mig riktigt. Jag vill sätta tänderna i något nytt. Och eftersom vår ledare är en klok general som ständigt strävar framåt musikaliskt fick vi börja öva på nya saker också. Ett Te Deum av Vaughan Williams som vi skall sjunga på tacksägelsedagen, och två stycken till julkonserten. Judith Weirs Illuminare Jerusalem (se bild) har vi nosat på något tidigare år men var tvungna att överge den gången på grund av tidsbrist. Det är lite knepigt att sätta sig in i, säger Milke, så han vill att vi tränar hemma tills nästa vecka. Det vill han ofta att vi skall göra.

Inga kommentarer: