onsdag, augusti 08, 2012

Fauna


Under min korta vistelse på landet det här året har jag sett ovanligt mycket av de små djur som sammanlever med oss. De flesta har alltid funnits där utan att jag har tänkt så mycket på dem, men i år har mina ögon av någon anledning varit mer uppmärksamma. Det mest spektakulära krypet var ekoxen. Jag har aldrig sett någon i hela mitt liv (sant). Vi följde den med spänt intresse i flera timmar. Först var dess käftar intrasslade i gammal spindelväv som Erik petade loss. Sedan fick den upp lite bättre fart och ägnade sig åt att klättra upp och ner för en farstupelare och dunsa ner igen.

Ungefär så dags kom gäster och vi glömde ekoxen några timmar -  tills en till dök upp! Vi konstaterade att det inte var samma en eftersom den första vi såg hade något vaj på benen. Den sista gästen fick hjälp upp på bordet och klängde på en ros i en timme innan jag förbarmade mig över den och med Annettes hjälp fick den till närmsta ek. Sedan dess har vi inte sett någon av dem. Ekoxens liv verkar lite trist. Först ägnar de fem år som larver åt att växa till sig. Efter det lever de i sex veckor. Sex veckor har de på sig för att leva loppan och fortplanta sig. Men å andra sidan, vad vet jag om vad ekoxar tänker och upplever? Det kanske är jättefestligt att vara larv. Party i puppan.



Flera djur: vi såg en pytteliten och väldigt söt groda i Söderköping. När vi kom hem satt en padda och väntade på altanen. Förutom dessa lite större djur har jag noterat diverse skalbaggar med färgglada sköldar, gråsuggor under sopsäckar som vi bar undan, många myror och ett otal nattflyn. Ett av dem var så här vackert. Jag undrar om den var någon slags kameleont eller om det bara var en ren slump att den så perfekt matchade färgen på dörrlisten till lillstugan.

Jag ber om ursäkt för att bilderna alltid hamnar så knasigt, jag begriper mig inte på bildhanteraren alls. Jag har också upptäckt att slutresultatet blir olika och fel beroende på vilken webbläsare och årgång av programvara man har, och förmodligen också på onda krafter som motarbetar mig.

Inga kommentarer: