söndag, augusti 26, 2012

Kungligt mode

Från förmiddagens biskopsvigning kan jag rapportera att kronprinsessans hatt i år hade gått hela vägen och var en parabolantenn som satt över höger sida av ansiktet. Tidigare hattar har haft dragningar åt det hållet, men nu var det en hattmakare som hade bejakat trenden fullt ut. Dessa kungliga hattar fascinerar mig. Vilken människa vill sätta på sig en knasig grej på skallen? Eller snarare, vem känner sig fin, pikant, lustig eller tilldragande av att bära en installation överst på knoppen? På något sätt har jag svårt att tro att det kommer naturligt för en ung tjej, och att hattsmaken är något kronprinsessan och hennes medsystrar har fått lov att tillägna sig.

Liksom. Tror ni att en ung Victoria jublade när hon hade uppnått åldern då det är dags för ett kungligt kvinns att ta på sig hatten, och fick de första hattarna presenterade för sig? Undrar om det inte gick till ungefär som så, att hon misstänksamt tittade. Kanske letade hjälpsökande med blicken bland hovfruntimbren. Petade på hatten och frågade: "Lever den? Är det en hatt? Som jag skall ha på mig? Allvarligt? Ha på mig och visa mig för folk i? Nädu, bra practical joke men det går jag inte på." Tänk er sedan hennes fasa då hon drog sig till minnes de huvudbonader som hennes moder drottningen haft på sig genom åren. Den gryende insikten om att här slipper hon inte undan. Ur djupet av mitt hjärta: arma tjej.

Men hon ler sitt varma, vackra leende oavsett hur vansinnig hatt hon har på sig. Jag hoppas att det tyder på att hon tycker att det finns det som är viktigare än hattar. Och där har hon ju i sådana fall alldeles rätt.

P.S. Jag tog ingen bild. Tyckte det skulle varit ofint att dra upp mobilen ur djupet av min körkåpa och kasta mig mellan henne och biskoparna. För att inte tala om att jag inte vill ge livvakterna hicka. Ni får beskåda kronprinsessans hatt av idag i UNT istället när de har lagt ut bilderna.

Inga kommentarer: