torsdag, augusti 09, 2012

Men alltså...

Idag, i morgon och förhoppningsvis (håller tummarna hårt) måndag förmiddag är den tid jag har på mig för att sätta ihop IOGT-NTO-rörelsens i Uppsala län distriktstidning. Eller jag och jag, ovanligt många personer har lämnat texter och bilder till mig så läget borde vara mycket gott.  Jag var nöjd och glad och skrev tacksamma mejl och trallade för mig själv och tyckte det mesta var i hamn. Trodde jag tills för en timme sedan.

Jag skulle göra en pdf av tidningen för att skicka en första utkastsversion till berörda personer i hopp om hjälpt med korrekturläsning samt påfyllning av texter. Men det bidde något märkligt fel. Bara fyra sidor av åtta dök upp i pdf:en, resterande fyra var blanka. Jag förstod ingenting för det här har jag inte varit med om hittills i min relation med Adobe InDesign. Felsökte lite, länkade om ett och annat, gjorde om. Och gjorde om. Och gjorde om. Blanka sidor.

Jag satsar nu allt på att alla mina problem kommer att lösas under natten. Att mitt undermedvetna jobbar under sömnen så jag vaknar i morgon och inser precis vad som är haken. Annars blir det till att ringa de stackars människor på tryckeriet som måste sitta och leda mig vid handen genom diverse tekniska handgrepp. Det är rätt dumt att vara hyfsat habil på en sak men bara så att jag precis är funktionsduglig. Det skulle vara lättare om jag inte visste ett dugg så att ingen förväntade sig att jag skulle kunna lösa konstiga problem som uppstår med en programvara. Bättre dator ignoramus än dator habilis, liksom. Känns det som just nu. Vanligtvis är jag ändå rätt stolt över det (lilla) jag har lärt mig alldeles själver genom åren.

Men, som Scarlett säger, tomorrow is another day.