måndag, september 24, 2012

Ett huve fullt med snor, ett huve fullt med snor, hej hopp fallerallanla ett huve fullt med snor

Har inte varit så länge på jobbet men måste redan ta en paus. Dricker lite varmt och skriver om hur dumt det är att ha förminskad hjärnkapacitet. Det funkar liksom inte att jobba då. Nyss raderade jag kontaktlistan till en mängd personer som jag skulle skicka ut information till. Jättebra. Verkligen. Råkar se mig i spegeln som sitter på väggen utanför mitt rum. Det syns att jag är arg och sjuk. Kan skrämma livet ur vem som helst. Frågan är om det är i det här läget jag skall gå till receptionen och försöka få ut taggar till kök och förråd som vi behöver ha tillgång till under veckans "dela ut kaffe till pendlare"-aktiviteter, eller om jag skall vänta någon timme och lugna ner mig så att jag bara ser sjuk ut och inte arg också.

Vänta är nog bäst. Under tiden kan jag grunna på det skumma föreningsnamnet Vikingafanan. Det härstammar givetvis från en annan tid än den här, men jag förstår inte vad det betyder. Vad menade de glada medlemmarna i logen en gång för kanske hundra eller åttio år sedan när de beslöt att kalla sig för just Vikingafanan? Vad betecknar det? Vad i helsike är en vikingafana? Jag tror inte att vikingarna kutade omkring med en fana längst fram när de drog fram för att röva och skövla. Äh. Jag vet. De tänkte nog inte så mycket, de som valde namnet. De var väl gripna av en allmän nordisk patriotisk stämning där det kändes ok att benämna sig efter krigare och rövare. (Karl XII var ju också poplulärt som inslag i logenamn.) Och vadå - min egen förening heter fortfarande Svea. Nordiskt. Patriotiskt. Men inte så krigiskt som Vikingafanan, väl?

Inga kommentarer: