söndag, september 30, 2012

Vad jag läste om och kommer ihåg från dagens tidning

Söndagens UNT, Upsala Nya Tidning. Det är så fint, tycker jag, med gamla tidningsnamn som hänger med. Det står på tidningen att det är årgång 122, så då torde tidningen ha grundats 1890. Nya var ordet. Men jag gillar det. Det ger mig en känsla av kontinuitet. Av att nästan kunna tänka sig hur det hade varit på plats i någon unken inrökt salong med män som satt och punschade och beslutade sig för att nu jädrar anamma är det dags för en ny tidning i stan, för den gamla är så (sätt in valfritt adjektiv). Fast jag hade på min höjd varit serveringsfröken förstås, och antagligen ägnat mig åt att komma undan nyp i rumpan och inte tänkt så mycket på vad som sades.

Läste en notis om en man som hade 24 katter i sin lägenhet. Konstigt nog fungerade det inte riktigt. Katterna mådde inte bra och grannarna klagade över kisslukten och länsstyrelsen grep in. Han får ha tre katter, basta. Ibland tänker jag att jag skulle kunna bli sådan jag också. Snöa in totalt på något och liksom sätta bo i min egen lilla värld. Om man gör det märker man knappast när man passerat gränsen.

Och så läste jag om forskning som visar att barn till kvinnor med utvecklingsstörning löper risk att dö i slutet av graviditeten eller under första levnadsveckan. Ofta föds barnen för tidigt, också. Varför de här komplikationerna (vilket ord i sammanhanget: tragedier är det) tillstöter finns det ännu inte svar på.  Rökning och fetma som tydligen är vanligt hos utvecklingsstörda kvinnor är inte en tillräcklig förklaring. Jag undrar. Och inte är jag forskare så jag kan inte börja gräva i det heller.

Jag läste fel på en rubrik också. Bilbo kan fälla planer om världsarv, läste jag. Va? Bilbro, var det.

Visstja, jag läste om en 16-årig kille som satsar på att få köra Formel-1. Jag är glad att jag inte är hans förälder. Så jag skulle våndas varje gång han körde ut på banan. Tänka på Ronnie Petersson hela tiden. Körsång är betydligt mindre livsfarligt.

Jaha, så nu sitter du och tänker att det var en märkvärdigt ytlig människa som inte minns något av de större politiska in- och utrikesnyheterna. Men vad minns du av din morgontidningsläsning? Jag bara säger det!

Inga kommentarer: