söndag, oktober 21, 2012

Dagens ord: sarsaparill

När jag badar ramlar det omkring tankar i min skalle på ett annat sätt än vanligt. Det är något med vattnet som släpper loss tankarna, tror jag. Tankar på drift i ett stilla vattenskvalp. Varje gång jag kliver ur badkaret har jag några nya tanketrådar att nysta i. Jag påstår dock verkligen inte att det är stora tankar!

En tanke som flöt upp idag var frågan om vad sarsaparill är. I min barndoms smurfalbum avslutades varje äventyr med att smurfarna dansade runt i ring, bälgade i sig hallonsaft och gick loss på sarsaparill. (Helt klart en efterapning av avslutningarna på Asterix & Obelix äventyr, minus fastbunden bard. Och gallerna drack inte hallonsaft eller åt sarsaparill, som bekant.) Jag gjorde som vi brukar nuförtiden, gick till sanningens källa och googlade. Jag är inte säker på att jag ännu vet vad sarsaparill faktiskt är, än mindre varför någon skulle vilja äta det. Men gläds åt den artikel på Wikipedia som förutom en mer vetenskaplig beskrivning av växten också har ett avsnitt som behandlar just sarsaparill i förhållande till smurfarna. Jag som är svag för populärkultursyttringar fnissade. Det gjorde min dag.

Kan man använda sarsaparill mot yrsel, tro?

3 kommentarer:

em sa...

Om du har druckit root beer, så har du druckit sarsaparill. Det är den där läskiga drycken som smakar hostmedicin, men om det är sarsaparillen som ger den smaken, eller om den kommer från sassafrassen (om det nu heter så i bestämd form), eller från någon av de andra ingredienserna, vet jag inte.
Sassafras är förresten en rolig buske, för på samma buske finns det tre olika bladformer.
Margaretha
som gillar
root beer.

Jenny sa...

Ooo, root beer! Ibland gott, ibland bara konstigt.

em sa...

Om det smakar gott eller konstigt, beror nog på vilket fabrikat man råkar få tag på. Det finns massor med olika tillverkare - varje stat med självaktning håller sig med att antal olika root beer fabrikanter.

Margaretha