måndag, oktober 22, 2012

Noll koll

Stress, alltså. Det skulle kännas bra att säga att jag är stresstålig. Att jag inte sviktar under trycket utan håller huvudet kallt. Stresstålighet är en egenskap som skattas väldigt högt - även av mig. Jag vill vara sådan att jag kan fungera oavsett vad som händer. Men så är det inte. Det är inte jag.

Min funktionsnedsättning vid stress yttrar sig främst i att den sätter sig på synen. Eller snarare, den kopplar bort kontakten mellan mina ögon och hjärnan så att jag inte tar in vad jag ser. Det är förmodligen därför jag tycker att det är obehagligt med trafiksituationer där mycket information måste in fort och beslut skall fattas lika fort.

Det här ställer till det för mig oftare än vad jag vill kännas vid. Orkar inte ens tänka på det. Men jag hoppas att jag snart skall lära mig hur jag fungerar och vad jag absolut inte skall göra när jag är stressad. Ha. Jag har ju bara haft hela livet på mig utan att det har gått in, men hope springs eternal som han säger, gamle Pope.

Inga kommentarer: