onsdag, oktober 31, 2012

Så bra

Kolmörk höstkväll. Tänker varje dag med dyster undran: var det verkligen så här förra hösten? Och hösten innan? Och alla andra mina levnadsår? Den glömskan är ett bevis för hur nyttigt det kan vara för den mentala hälsan att förtränga lite ibland. Hur skulle man annars orka leva med insikten om Det Stora Mörkret som lurar bakom knuten i flera månader varje år?

I kväll är det så fiffigt ordnat att jag inte har körövning, inte något möte eller ansvar för något hushållsligt av större format som absolut måste göras innan natten. Jag behöver inte hämta någon unge någonstans, och den son som bör läggas eftersom han skall upp tidigt som vanligt i morgon bitti blev nyss omstoppad. Det står mig alltså helt fritt att gå och lägga mig. Nu. Klockan 21. Kanske läsa lite först. Och känna hur ögonen ramlar ihop efter tre sidor. Det är en sådan kväll.

Godnatt. Jag tänker sova gott.

Inga kommentarer: