onsdag, november 14, 2012

Arbetsskada?

Musikrelaterade skador uppkommer med jämna mellanrum. Man kanske först och främst kommer att tänka på hörselnedsättning pga konstant närhet till en kontrabas, en oboe, en trumpet eller en puka i örat. Eller volymstarka medsångare.

Det finns andra skador. Vännen Per övade som en galning på piano och orgel under sin sista termin på gymnasiet inför intagningsproven till olika musikutbildningar. Han fick en sträckning i ett lillfinger, han. En mer okänd orgelskada är tillfälligt spagat över pedalerna; det uppkommer när en ovan orgelspelare för ett kort ögonblick fastnar med ena foten mellan två pedaler i en konstig vinkel medan hon övar att spela i oktaver i sagda pedal. Ja, det har hänt mig en gång i min gröna ungdom. Det gick bra men jag kände mig lite väl uttänjd i höftpartiet en stund efter. Och insåg på allvar poängen med att ha skor som inte hade räfflade sulor på under spelning.

Det finns fler musikrelaterade skador förstås. Fråga varje individ som ägnar sig åt musik så kan de lämna en lista. Igår upptäckte jag själv en ny skada. Den uppkommer när en körsångare går i mörkret hem efter körövningen och grunnar intensivt på den sist repeterade sången för kvällen och inte ser sig för utan slår valfri kroppsdel hårt i något som står i vägen. Det står låga bänkar på planen framför domkyrkan. Det var mörkt. Jag är skumögd och var disträ. Tjong så hade jag krossat höger knä mot en bänk. Det gjorde förvånansvärt ont; faktiskt så jag började må illa och var tvungen att sitta ner på bänkeländet en stund. Efter ett tag kände jag lättat att knät inte var krossat utan att jag hade full rörlighet i det. Jag åkte hem och lindade is om knät för att få ner svullnaden och beundrade de svidande skrubbsåren. Så här morgonen efter gör det fortfarande riktigt ont, men det är absolut ingen fara. Det som gör mest ont är nog den sårade stoltheten. Hur jädra klantig får man vara? Gå rätt in i en bänk på det där viset. Men jag skyller det på musiken. Dumma James Whitbourne och hans "Hodie".
Inte så farligt. Men gjorde ont. Aj.

Inga kommentarer: