torsdag, november 01, 2012

Dagens insats

Det blev ingen lång arbetsdag. Kom hem, förkyld och eländig och missnöjd med att vara sjuk. Såg lappen från de unga gentlemän som idogt försöker utföra de tekniska arbeten som krävs för att vi skall  få bredband även i vår lägenhet. Det här är andra försöket. Vår lägenhet är helt olik de andra så de har kliat sig huvudet rätt många gånger nu. Det finns en till sådan lägenhet i bostadsrättsföreningen, typiskt att det var oss de måste träna på... hur som helst. när jag gick till jobbet i morse verkade det finnas en plan för hur de skulle göra i alla fall. Blev alltså lite nere av lappen som berättade att de av tidsbrist hade varit tvungna att avbryta och kommer tillbaka i morgon. Men å andra sidan är gentlemännen förtjusande, så det gör inget om vi får morsa på varandra en dag till. Möblerna får stå tokigt och i vägen ett dygn till.

Muntrade upp mig själv genom den enkla metoden att göra något för en annan. Gick nämligen inte upp till Justus (som på ett närmast mirakulöst sätt sovit sig igenom att det stått Björn och hantverkare under hans säng och pratat vitt och brett om kablar och uttag och flyttat på möbler) och väckte honom förrän nu, halv två. Målet var inte ens att köra upp honom ur sängen utan att ge honom möjlighet till ett enkelt näringsintag. Han gruffade inte ett dugg när han fick ögonen på den smoothie som jag hade köpt med hem till honom från stan. Ja, han verkade till och med nöjd över att ha blivit väckt. Känns fint.

Nu har jag ingen möjlighet att överräcka smoothies varje gång någon skall väckas, men engångsinsatser är inte så dumma de heller. Nu har pojken har fått i sig lite C-vitaminer, järn och annat nyttigt gojs. Och inte minst viktigt: jag känner mig som en schysst tonårsmorsa. Alla vinner när man gör någon glad!

Inga kommentarer: