lördag, november 24, 2012

Lucia, artister & perception

Tre syskon. De har nåtts av exakt samma information vad gäller repetitioner och annat kring inspelningen av SVT:s Luciamorgon. Jag är säker på att körledaren också har talat om för dem vilka artister som kommer att medverka utöver körerna själva och vår egen genialiske husorganist Andrew Canning. När jag körde barnen till kyrkan i morse för lördagsrepet (som sedan följs av söndagsrepet, måndagsrepet, onsdagsrepet, torsdagsrepet, fredag förmiddag-repet och så inspelning efter lunch) var det tydligt hur olika de har tagit in informationen. Här exemplifierades det av frågan om vilka gästartister som skulle medverka.

Jag sade: " Jag är avundsjuk på er som skall få jobba ihop med Benny Andersson och Kalle Moraeus, vilken grej!" Alva sade: "Visst skall Helen Sjöholm också vara med?" Från pojkarna: tystnad. Sedan: "Skall Kalle Moraeus vara med?" Jag frågade med en antydan av desperation i rösten om pojkarna verkligen aldrig hade hört talas om gästartisterna tidigare. "Jaaa.... jooodå....eee... " Gud signe deras lögnaktiga små hjärtan, de hade verkligen ingen aning alls.

Jag föreställer mig att det går till på följande sätt när körledaren berättar om artisterna och mina barn ser ut att lyssna uppmärksamt: Alva lyssnar och tar ansvar för att kolla tider och annat så att det inte krockar med hennes jobb. Sedan lägger hon på minnet att det är ganska stora namn som kommer att dyka upp. För henne är det Helen Sjöholm som hamnar längst fram i minner och resten hamnar längre bak. Jag betecknar det som att hon har koll.

Sigvard försöker lyssna uppmärksamt men hör inte riktigt allt; jag är dock inte klar över vad det är som tar upp utrymmet i hans huvud, det måste jag fråga honom om. Han fattar att det är inspelning och att det är en rätt stor grej och att han idag skall öva mellan kl 10 och 16. Resten finns inte riktigt. Och han är bara tio år än så han har lite tid på sig att vakna till. Om han inte brås på bror sin.

Justus hör ett vänligt sorl från omvärlden. Sorlet lyckas inte heller den här gången tränga igenom den musik han hör i sitt huvud (eller den pågående berättelse som han spinner i samma huvud) utan han förlitar sig på att mamma skall se till att han finns på plats när han skall, och så blir resten en överraskning, behaglig eller obehaglig beroende på omständigheterna. Idag undrade han på väg till bilen om det var en repetition inför inspelningen det gällde idag. (Det är i och för sig inte helt förvirrat eftersom gossarna har Goder afton, mitt herrskap, framför sig också, men jag stirrade lite på honom när han frågade.)

Det där med hur Justus tar in sin omgivning, det är ett speciellt kapitel. Jag tycker att han är helt underbar och är stolt över att han så rika inre egenskaper att han liksom klarar sig själv. Men i skolan har det periodvis ställt till det för honom. Vi har pratat mycket om det för att hjälpa honom att hitta strategier för att kunna vakna till i rätt ögonblick och hålla uppmärksamheten tillräckligt länge för att inte halka efter. Det går bra nu för tiden. Och jag märker att jag förutsätter att han så att säga skall skärpa till sig även utanför skolan - men så är det inte. Det är antagligen så pass påfrestande för honom att göra det varje dag i skolan att han inte orkar på fritiden. Jag säger inget om det, mer än att jag då och då påminner honom om att en del i vuxenblivandet är att ta ansvar även för att man är disträ.

Det skall bli intressant att se vad svaret blir om jag frågar pojkarna ikväll igen om artister. Det är fullt möjligt att de redan har glömt det. Men det gör inget. De är kloka, snälla, omtänksamma, glada och roliga och begåvade på så många sätt. Jag bjuder på att påminna dem i några år till.

Här är listan! Årets artister vid SVT:s Luciamorgon är:
·     Benny Andersson & Helen Sjöholm, med Göran Arnberg på orgel, Olle Moraeus fiol och Urban Agnas på trumpet.
·     Stockholms kammarbrass – (Urban Agnas, Jeroen Berwaerts, Annamia Larsson, Jonas Bylund och Lennart Nord)
·     Generation & Affe Ashkar, med Rawa och LX.
·     Astrid Assefa, skådespelare

Inga kommentarer: