tisdag, november 27, 2012

Praktiska bekymmer är så tröttsamma... även att höra om.

Mörkt är det så jag inte får upp näsan ovanför ytan på det svarta vattnet, men det är status quo så här års. Ikväll regnar det också, ett sådant där otäckt vått regn som gör att man känner sig luddig i kanterna efter bara en kort stund ute. Tänker att det är ändå är bättre än kylan som skall komma framåt helgen. Det skall bli smällvinter, tydligen.

Då slår det mig att två av mina söner inte har några vinterkängor på grund av växtspurt på fotfronten i somras. Jag vet att femtonåringen när ett slags dröm om att få hoppa genom vintern i sina blå mockasneakers, men det kan han fetglömma. Det är inte vad jag anser att fötterna skyddas bäst mot köld och väta i. Men när skall kängorna inköpas? I morgon hinner vi inte mellan skolan och Luciamorgonsrepetition. På torsdag hinner vi inte av samma anledning. På fredag bor pojken i domkyrkan i princip hela dagen. Teoretiskt sett kan jag dra med det halvdöda barnet ut och handla i kaoset i Gränby centrum vid 20-tiden på fredagskvällen (helg efter lön), men det är så pass nära tortyr även för mig att jag backar.

Ok, tänker jag, då får hans pappa lösa det i helgen. Men då kommer jag på att fjortonåringen skall på ungdomshelg, och de skall åka till Skansen på lördag. Om det har hunnit bli sådär kallt som prognosen säger kan han inte gå omkring en hel dag utomhus i gympadodjor. Alltså måste jag fixa vinterpjuck till honom innan fredag. När, var, hur... det var lättare när det bara var att stoppa in honom i en overall och bädda ner honom i en vagn med varma täcken och allt var klart sedan.

Lite känner jag att jag vill lägga fram problemet för mina söner och be dem lösa det själva. Jag inser dock att mitt arbete här inte är slutfört än, så jag måste komma på någon listig plan. Snart. Blir så trött av detta att jag måste gå och lägga mig. Godnatt.

Inga kommentarer: