torsdag, november 01, 2012

Sprechen Sie Deutsch

Jag har lyxbekymmer. I-landsproblem i kubik. Sådant där som är skämmigt att bry sig om.

Vår dvd-spelare håller på att förlora fattningen, tror jag. Laddade den med Star Trek Voyager för en stunds populärkulturshögtid  i höstmörkret. Första scenen inleddes. "Ich bin kapitän Janeway, starship Voyager." Nej, det här var ju fel. Återgick till huvudmenyn och tänkte surt på vilket pucko jag är som tydligen lyckats ändra inställningen från talad engelska till tyska. Tryckte bestämt på engelskt tal som ljud. Lyckades inte. Gjorde om proceduren tre gånger och bytte sedan skiva till nästa i serien. Talad tyska även där. Kommen så långt gav jag upp och kom ihåg mitt bestyr med en annan dvd där jag fick tjeckiskt tal hela tiden, tills jag ändrade till polska som talat språk. Då blev det plötsligt engelska. Även den här gången provade jag att välja andra talade språk, men Voyagers besättning talade tyska oavsett om jag valde italienska, spanska, engelska (eller just tyska, då). Jag tror att det är spelaren det är någon vajsing med. Den har börjat bete sig nyckfyllt och brummar högljutt och dränker dialog med jämna mellanrum, så inget förvånar mig.

Jag blev lite snopen eftersom jag hade längtat efter just Start Trek Voyager säsong 7. Och innan någon säger något: Ja, självklart har jag tittat på de dvd-skivorna tidigare. Flera gånger, och hittills har de talat engelska. Hallå, hur troligt är det att jag skulle ha en otittad science-fiction-dvd liggande?

Men suget efter fantasi var starkt. Och jag har inte tröttnat på doktorn än, så jag satte i Doctor Who säsong 2 i stället. Och tänkte bistert att det vore ju själva tusan om dvd-spelaren skulle lyckas med konststycket att få till talad tyska på en import-DVD där det enda språk man har att välja på är engelska. Och enbart med engelsk textning. Jag måste tillstå att det var några sekunders spänd väntan. Tänk om spelaren skulle få till en simultan spökdubbning till tyska, liksom!

Just nu grunnar jag på om jag skall prova att sätta i min Voyager-dvd igen om ett tag, om spelaren liksom har sugit upp engelskt tal som inställning igen då? Det är inte en så konstig undran om man betänker att jag på fullt allvar är en sådan person som tycker att det måste vara magi inblandad när flygplan lyfter.

Inga kommentarer: