onsdag, december 19, 2012

Halvt vansinnig och omgiven av dåliga rådgivare, kan jag endast beklaga Erik XIV:s olyckliga öde.

Överskriften är vilseledande. Tvärtemot de intentioner (som inte riktigt lyckades nå fram, så att säga) som författaren av den sedan länge utfnissade meningen hade, kan jag glädja mig åt att jag omges av begåvade och vänliga och kloka personer. Min nya arbetskamrat Carolina är en sådan.

Men jag är inte den som bara godkänner folk rätt upp och ner sådär. Nej, jag vill minsann veta var jag har dem, så idag utsatte jag Carolina för ett lömskt IQ-test. I ett mejl låtsades jag förklara hur hon skulle koppla ett dokument så att skrivaren spottade ut adressetiketter som slutprodukt. Mejlet är fullt av "men jag minns inte exakt var man hittar det", "nya versionen av Word har lagt allt under andra ställen än där de fanns förr", "sedan tror jag att du skall klicka där för att infoga men det kan vara så att du måste gå vidare ett steg först men det minns jag inte hur man gör". Följde sedan upp med luddiga instruktioner hurusom ställa in A-porto på frankeringsmaskinen.

Tio minuter senare, max, kom ett mejl där hon skrev att hon skulle göra en försöksutskrift av första försöket. Jag tar av mig hatten och konstaterar nöjt att Carolina klarat testet med glans.

Jag är djupt imponerad. På riktigt. Jag begriper inte hur någon kunde förstå mina helvirriga instruktioner. Som alltså blev virriga trots att jag ansträngde mig att försöka vara hyfsat klar, om någon nu skulle undra.

Inga kommentarer: