torsdag, december 20, 2012

Man har det allt bra ändå

Undrar om dotterns glädje över att använda sitt sprillans nya körkort till att skjutsa familjemedlemmar hit och dit börjar mattas något. Jag är i alla fall skamlöst oberörd inför att be henne om hjälp så länge hon inte säger något. Tacksam till tusen är jag också.

Idag skjutsade hon mig till läkarmottagningen så jag kunde bli sjukskriven och få hostdämpande medicin. Sedan körde hon mig till ett apotek innan jag med en grandios gest lät henne få åka iväg. Hon hade ju två bröder att hämta upp och skjutsa till körövning. De här turerna var långt ifrån de enda hon hade ägnat sig åt i skjutsa-familjen-väg under dagen, kan jag säga. På apoteket fick jag hosta upp (vitsigt) 200 pix för hostmedicinen och höll nästan på att hamna i verbalt slagsmål med apotekaren eftersom jag aldrig tidigare varit med om att behöva betala för en medicin innan min frikortsperiod löpt ut. Den löper ut i januari så jag var sådär korkad som jag kan bli när jag är mycket förvånad; det tar en stund innan polletten trillar ner. Tydligen finns det vissa mediciner som inte ingår i förmånssystemet, vad nu det är. Jaha. Jag väljer att se det positivt. Alla mina mer eller mindre dyra mediciner ingår uppenbarligen i förmånssystemet och det får jag vara glad för. Så 200 spänn för hostmedicin precis före jul var väl en smäll man får ta med jämnmod. Nu gäller det att den verkligen funkar också, annars var den väääldigt dyr.

Och så tänker jag på alla som inte har råd på en mer allmän grund. Blir ödmjukt tacksam över att jag har det så bra och tryggt som jag har det. Är ännu mer glad för att jag ändå ger lite pengar varje månad till olika hjälporganisationer. Inte för att freda mitt samvete, utan för att jag vill hjälpa det pyttelilla jag kan.

2 kommentarer:

em sa...

Jag hoppas verkligen att medicinen hjälper och du snart mår bättre.
Även jag har betalat en smärre förmögenhet för en hostmedicin som inte ingick i högkosnadsskyddet.
Tyvärr kunde jag bara få mig mig ett par skedar av den hela liter som skrevs ut - jag blev så berusad att jag valde att hosta.
Margaretha

Jenny sa...

Tack för omtanken! Blev yr och lite illamående (gallgångarna är ett ord som dyker upp utan att jag vet dess relevans i sammanhanget) så det är inget jag kommer att dricka som saft direkt, men det stoppade i alla fall hostan.

Hoppas förkylningar och annat skall hålla sig långt borta även från dig under det nya året!