tisdag, december 18, 2012

Mycket liten på jorden

Idag är en en sådan där dag då världen tycks skrämmande. Det finns så mycket läskigt som händer. Och så läser jag om klimatförändringarna, de där fyra gradernas höjning av temperaturen till exempel. Enligt några beräkningar verkar det vara runt år 2050 som klimatförändringarna har orsakat så mycket oreda att världen befinner sig i ett kaos av översvämningar, extrem torka, klimatflyktingar, ännu mer orättvis fördelning av de resurser som finns -  ja, det känns allmänt som att Ragnarök inträffar då.

Nu undrar jag på fullt allvar vad jag som individ kan göra åt det här. Jag sopsorterar. Hjälper det? Försöker få resten av familjen att förstå att man släcker lampor när de inte behöver stå på, och att man kan stänga av apparater om ingen använder dem/tittar på dem. Hjälper det, om jag lyckas med dem?

Idag är jag rädd. För att hantera rädslan gör jag som alla människor måste göra inför den stora, obegripliga katastrofen: jag försöker plantera mitt äppelträd i dag, så att säga. Hjälper det?

2 kommentarer:

En Holländerists betraktelser sa...

Tillsammans är vi starka och kan påverka. Det finna många bra sätt idag via sociala medier!

em sa...

Man måste tro att det hjälper!
Själv kan jag glädja mig åt att jag är så extremt fattig att jag inte har råd att vara miljöfarlig.
Margaretha