onsdag, december 19, 2012

Mystiska förehavanden i mörkret

Nu har jag undrat i snart en vecka vad det är som försiggår på den plats där gamla BUP låg. Husen revs för ett tag sedan (nej, jag minns inte när, gaggigheten har satt in, tror det var förra vintern) och det lär dyka upp bostadshus där inom kort som kommer att skymma skogen och förstöra utsikten men ge människor husrum, så det är ju bra i alla fall. Men än så länge är det en stor tom markplätt. På denna plätt har stora maskiner åkt sakta fram och tillbaka med blinkande ljus i mörkret i många dagar. Ibland har maskinerna bara stått stilla med blinkande ljus. Aktiviteten pågår oavsett tid på dygnet, helg som vardag. Ett tag tänkte jag att plätten används som snötipp. Men det syns inga stora snöhögar som markerar det. Så jag undrar. Gör de mätningar? Dygnet runt? Jag begriper inget och är lika nyfiken varje gång jag tittar på plätten och ser maskiner och lampor.

Alldeles nyss begav de sig därifrån. (Kl 7.35, ungefär.) Jag kommer att sitta som en hök vid fönstret och bevaka när och om de kommer tillbaka. Har inte mycket annat att ta mig för. Allmäntillståndet är inte så bra, liksom. Det enda jag är glad över är att den här virusinfektionen för en gångs skull lät näsan slippa vara med och lattja. Den valde att gå på hals, stämband och luftvägar istället. Coughing the night away. Men det skall bli så bra, så bra, en dag. Bara jag ser tiden an med tillförsikt och framtidstro som den i en käck (valfri) film från beredskapsåren, har trygg blick, rosor på kind och smilgropar som Sickan Carlsson så blir det ålrajt. Och vet ni - det har jag ju! Smilgropar som Sickan Carlsson, alltså. Eller nästan i alla fall. Så jestanes så tokigt bra och lyckat allt skall bli framöver.

Nä. Nu orkar jag inte längre. Jag går och knyter mig igen och hoppas att hostmedicinen hjälper en tio minuter eller så. Skulle behöva somna. Så jag kan återuppstå och titta och undra över vad maskinerna har för sig på plätten igen.

Inga kommentarer: