måndag, januari 21, 2013

Femton

Tre barn hemma och sjuka idag. Tönnes rosslar, Justus mår illa och Alva har migrän. Sigvard sade glatt i morse att det var tur att det fanns ett friskt barn och så drog han till skolan, förväntansfull inför sitt första elevrådsmöte.

Det känns rätt bra att de är sjuka just idag. Då blir det tydligt att de finns här och nu. Lite omsorger med vattenglas, stryka över pannan och sådär. Någon gång innan det blir en ny dag skall jag sätta ett ljus på graven för honom som jag inte har kunnat göra något för på väldigt länge.

Femton år är det sedan han dog. Jag undrar varför jag håller räkning. Varje år som går håller jag noga koll på. Ett slags bakvänd nedräkning, kanske. Till den dag jag själv dör.

2 kommentarer:

em sa...

Men Jenny, du gör ju något för honom varje dag, när du håller hans minne levande, och håller koll på åren!
Margaretha

Jenny sa...

Kanske. Jag vet inte. Men varmt tack!