måndag, januari 07, 2013

Sushi smushi

Mina kultiverade barn Alva och Justus åt sushi till kvällsmat medan jag, som aldrig fattat grejen, fick mosa i mig kyckling och ris. De avslutade middagen med wasabiutmaningen. Jag satt förväntansfullt och såg på när de räknade ett-två-tre och sedan lade in varsin stor wasabiklump. Jag trodde att det skulle ha samma underhållningsvärde som när Justus slickade på en chilifrukt från den krukväxt han fick i fjortonårspresent av sin far (han blev knallröd i ansiktet), men det hände inte mycket. Alva fick pytsa in ytterligare wasabi och lägga på ingefära för att det skulle ge något utslag i mimiken. Justus var förstås tvungen att testa kombinationen även han. Justus utlåtande är att wasabi som äts tillsammans med syltad ingefära smakar som tonårsångest.

Han är så poetisk, min son.

Inga kommentarer: