måndag, februari 04, 2013

Långt från äppelträdet

Förhoppningsfull, innan maskinen startats.
Min son. På många sätt lik mig, på många andra helt annorlunda.

Huslige, pysslige och familjeorienterade Sigvard. Han är vår vallhund som gör allt han kan för att fösa ihop oss och se till att vi gör saker tillsammans. Han gillar inte tanken på att storasyster är beredd att flyga ut, kan man säga.

Idag kom han hem från skolan och bakade en kladdkaka. Sedan stack han iväg till scouterna. När han kom hem ville han börja sy på ett familjetäcke, inspirerad av ett Simpsonsavsnitt. Han plockade fram symaskinen. Jag både gladdes och bävade. Gladdes åt hans initiativförmåga och energi och kärlek till sin familj, bävade inför att behöva hjälpa honom med symaskinen när det strulade. Maskinen är dålig och har tjugo år på nacken. Minns inte när den användes sedan, men det är minst sju år sedan.

Jag har varit och hjälpt till lite med att peta fram tilltrasslad undertråd, för mycket riktigt strejkade maskinen omedelbart. Jag tror tyvärr inte att det blir något sytt ikväll.

Sigvard önskar sig en symaskin i elvårspresent och jag tror banne mig att det måste bli en.

Inga kommentarer: