lördag, februari 02, 2013

Lördag med Svea

Idag har vår IOGT-NTO-förening haft årsmöte. När man kommer in i vår lokal Rosenlund, det gula huset i skogen, finns numera innetofflor att ta på. Det kan vi tacka scoutkåren för och mitt tack är varmt känt för det är tusan vad det är kallt jämt på Rosenlund. Vi klev i var sitt par tofflor allihop. Det skapar en omedelbar mysig känsla när alla hasar omkring. Instant gemyt, på något vis. Mysfaktorn höjdes ännu mer av den framdukade brunchen. Det tog en stund innan vi hade ätit oss igenom det mesta och när någon föreslog att mötet kanske skulle sätta igång nu så ville hälften av skaran egentligen bara knyta sig på en soffa för att smälta maten, men det togs det ingen hänsyn till.

Vi sjöng förstås. Och hade möte. I år valde vi en föreningsarkivarie. I min förening har vi innetofflor och en egen arkivarie, det ni. Genast kom sagda arkivarie på att vi kunde kalla oss Kulturtofflan. Det är inte helt fel, jag menar, en av sångerna vi sjöng var faktiskt av Dan Andersson.

Vi hade det trevligt, helt enkelt. Riktigt småputtrigt. Jag gillar Svea, det vill säga människorna jag träffar i verksamheten.

Innetofflor på. Golvet är kallt.

Revisorn lägger sista handen vid ekonomiska berättelsen. Med tofflorna på.

Bästa brunchen. Tack, Maria!

Sånger med framtidstro. Utom när vi sjöng Dan Anderssons Spelmannen.
Men den är å andra sidan vacker.
Och kulturell, vilket passar Kulturtofflan.



3 kommentarer:

em sa...

Den sortens lokalförening växte jag upp i - minus tofflor och arkivarie - och saknar det nu. Den lokalförening jag tillhör nu, anser att förslag är kritik. jag har inte varit där på mååååååånga år.
Margaretha
som får hålla
sig nykter på
egen hand

Jenny sa...

Men vad tråkigt! Sådant är så hopplöst eftersom situationen är låst, så att säga. Flytta till Uppsala vet jag, och häng med oss!

em sa...

Gamla tanter sitter där de sitter.
I min allra grönaste ungdom var jag på väg att flytta in i ett kollektiv i Uppsala, men jag fick inget jobb, så det blev aldrig av, det var kanske synd.
Margaretha
som kanske får
lov att starta
en "internetloge"