söndag, februari 03, 2013

Lördagskväll med kören

Jag var på fest igår kväll. Festansvaret vandrar mellan stämmorna och i år var det altarna som bjöd in. En av de saker jag uppskattar mest med julfesten är att den stämma som står som värd även bjuder på divertissemang. Det är ett tillfälle för stämman att få visa upp sin briljans i såväl sång som framförande av olika instrument eller annat. (Vi sopraner tycker att vi är jättebra på blockflöjt och brukar släpa med dem även på de julfester vi inte själva ansvarar för. Jag har ingen blockflöjt men äger numera en kazoo som jag tog med.) Altarna visade sig vara gitarrfantomer och sjöng föga förvånande fantastiskt.

Jag har i efterhand svårt att välja vad jag tyckte var roligast: altarnas inledningsnummer som bestod i framförandet av gregoriansk sång med texter hämtade från folklig schlager såsom Gulli-gullan koko som en gök, eller tävlingen där de framförde några takter ur olika sånger för av visa på hur enformigt altarnas sångliv ofta kan vara. Det första var sanslöst roligt. Det andra var en påminnelse om att det är helt okej att vara sopran och inte fullt så ofta som andra stämmor behöva ligga och ooo-a eller aaa-a på en och samma ton i flera takter. Vi diskuterade detta lite vid bordet sedan och det hävdades att andrabasar alltid slipper undan lättast. "Vi har grundtonen och sedan går vi och fikar", sade andrabasen T. I slutändan tror jag dock att både svårighetsgrad och annat jämnar ut sig. Vi har det lika illa allihop, med andra ord. Och lika kul!

Altarna var illuminerade.


Vissa basar var också ljuspyntade.
Notera den skumma räven. Den ledde ingångsprocessionen.
Altarna håller stilen. Vi andra ligger på golvet och vrider oss av skratt.

Krönikör Magnus hade ägnat sig åt gedigen källforskning, se boktraven på stolen.
Han summerade verksamhetsåret så det var en fröjd att höra.

Åhörare.

Inga kommentarer: