fredag, mars 29, 2013

Hemma hos-reportage, tämligen ointressant

Långfredagsgudstjänst med Palestrina och Anerio, som vi alltid sjunger då. Stod i holken (predikstolen) och sjöng kör 2 i Improperierna tillsammans med kompisarna i solistkvartetten. Darrade i knäna eftersom Stefan Parkman (körguru i Uppsala) satt i bänken precis nedanför. Men det redde sig. Och det bästa med just det stycket är att när kör 1 landar i slutackordet efter sista omkvädet så är allt så stilla och vackert att jag bara vill blunda och stå kvar. Det är en skön känsla att vila i. Också skönt på något vis att sjunga Höga kors och hamna i ett helt annat språkbruk än det som är vardagligt. Vad sägs om att spotta konsonanter i "--- och korsets spikar pressa fram det dyra blod"?

Tog med Olle hem till lammsteken som Björn jobbat med hela förmiddagen. Fantastiskt gott, tyckte alla. Alva kom också och bjöd på de saffranspäron hon har fått till efterrätt. Killarna fick överskottsenergi och drog igång en trumsession med beatboxeffekter till. Efter maten ville Sigvard spela Alfapet, så då gjorde vi det.  Han, Justus, Olle och jag kämpade om poängen. Rytmsektionen turades om att springa till badrummet med jämna mellanrum och jag tror de dopade sig med ordlistor där, för Sigvard vann och Justus kom tvåa. Inte illa gjort av en elvaåring.

Långfredagskoman har slagit till nu. Ingen av oss tänker göra något vettigare resten av dagen. Eftersom jag är rätt ensam om att iaktta långfredagen i det här hushållet (barnens far har just gått hem) tror jag att jag lägger mig på sängen och lyssnar på någon Bachpassion. Jag säger inte glad påsk än. Det får vänta tills påsknattsmässan, men jag hoppas att alla haft en hyfsat vilsam dag. Det är bra med vilopunkter oavsett orsaken.

Inga kommentarer: