söndag, mars 31, 2013

Jackpot

Alva kom och tog med oss ut för att ta påskris, sent omsider. Det blev en lagom kort och slirig promenad i smältsnö och is och sol. Tönnes drog iväg åt alla håll utom åt de vi ville till, och Sigvard sprang troget efter och motade honom tillbaka. Ärligt talat blir vi rätt trötta på Tönnes i sådana lägen. Sekundsnabbt flög tanken genom huvudet: "Jaja. Gå vilse då, så ser du hur kul det är att vara rädd och ensam och inte hitta tillbaka". Ytterligare en sekund senare kom ångesten som jag känner varje gång Tönnes försvinner. Aldrig, aldrig, att jag låter honom sticka iväg för att lära honom en läxa. Jag tror att den skulle bli förfärligt dyrköpt.

Alva förde med sig dådkraft till vår sega påskdagskvartett (pojkarna och jag).  Hon har planer på att hjälpa Justus med att få ned den säng som står kvar, för att hans rum skall bli hans eget på riktigt. Och, den välsignade ungen frågade om hon får laga kvällsmat. Hon vet vad hon skall göra för att få mamma lycklig. Förmodligen tar hon fram de kycklingfiléer som har legat i frysen sedan hon och jag köpte dem för över ett halvår sedan. Jag vet inte hur man lagar kyckling, nämligen, så det är lika bra att hon tar hand om saken.

Livets jackpot. De där tre som står i köket just nu och sjunger melodifestivallåtar. Han som sitter och ser på film för sig själv men är väldigt nöjd med att storasyster är här.

Inga kommentarer: