måndag, mars 25, 2013

Nostalgi på minstingens elvaårsdag

 Två blogginlägg från 2006. Så liten han var. Några bilder också från 2006 och 2007. Sist två hyfsat färska bilder. Stor Sigvard.

* En ny karamell i munnen och en till karamell hårt insluten i varm barnanäve. Femton minuter efter att jag sade: Du får bara ta en.

Jag sätter gränser hela tiden för min lilla kanelbulle. Jag säger "Nej" och menar det. Jag mesar inte och velar inte och tycker att han borde ha lärt sig vid det här laget att det inte är någon idé att tjata och tjafsa. Men han testar ändå. Kanske är han en obotlig optimist som är förvissad om att den här gången skall det nog gå vägen. Eller så är han helt enkelt en okuvlig person som aldrig någonsin ger sig. Eller så är han fyra år.


* Vaknar. Vill ha "jogutflingor". Vill att jag skall bry mig bara om honom vilket gör att jag kommer på mig själv med att hyssja ner honom för att Justus skall få säga färdigt det han vill få ur sig. Sigvard gömmer sig i Alvas garderob medan jag duschar i förhoppningen om ett morgonbus, men störtar ur den och ropar "Justus, jag måste pussa dig" när han hör att Justus slår igen ytterdörren. Då är det redan för sent, tyvärr, men han hänger inte läpp för det.


På vägen till dagis pekar jag ut alla vitsippor som växer i skogen, och Sigvard säger "Mamma, vet du, jag älkar tläd". Väl framme på dagis tar fina dagis-Agneta tag i både mig och Sigvard och ser till att Sigge får berätta för mig om maskkomposten som han var med om att sätta ihop. Han hade fått sitta i berättarstolen och tala om den igår, och nu såg Agneta till att han fick berätta även för mig. Bra person.

Jag cyklar vidare till jobbet och skrattar för mig själv vid minnet av hur jag i Björns telefon hörde Sigvard gasta "Sankta Lucia" på tunnelbanestationen i Alvik igår kväll. Fin pojke.Trevlig typ, min son.



Med Justus, efter Goder afton 2012. Nissesminket är kvar.


 


Inga kommentarer: