onsdag, mars 13, 2013

What´s not to like?

Med jämna mellanrum hör man att folk har negativa synpunkter på när kvinnor ammar sina barn någon annanstans än på sin kammare. Jag har många anledningar att tycka att det är märkligt hur någon kan vara emot offentligt ammande, och jag tror banne mig att min främsta anledning är att jag blir så arg över den skeva dubbelmoral de visar upp. Den Upprörde anser att det är äckligt eller för intimt att få en glimt av ett kvinnobröst när ett litet barn diar. Men samma Den Upprörde ser dagligen kvinnor i mer eller mindre naket tillstånd passera förbi ögonen via bilder från TV, tidningsannonser och reklam i allmänhet. Det som förvånar mig mest är när unga tjejer, som förmodligen inte tar anstöt av de nakna kvinnokropparna i reklamen, anser att det är på något vis snuskigt att se en kvinna amma ett barn. Jag undrar hur det står till i huvudet på dem. Och i själen. Själslig osnygghet, det är vad det är. Själv menar jag i all enkelhet att amning är något bra. En liten som får närhet och värme. Varför skulle det vara opassande på något sätt?

En gång för många år sedan ammade jag min dotter under en konferens. Jag är rätt privat av mig när det gäller min kropp, så min unge låg halvt gömd och halvt kvävd under en gigantisk tröja som jag hade dragit upp så lite som möjligt. Vi satt vid det tillfället i stolar i en ring och skulle presentera oss för varandra. Så dök en lite försenad deltagare upp, dåvarande biskopen i Uppsala stift (inte ärkebiskopen, obs), som gick runt ringen för att ta i hand och hälsa. Han kom fram till mig. Studsade. Trevade efter ord. Fann sig. Sade: "Precis som i Afrika!".

Jag vet att han menade väl. Men jag flinade i många år åt det. Jag drar lite på mun än i dag, även om jag nu är mer benägen att läsa in välvilja i det han sade.

Jag önskar att människor slutade uppröras över något som faktiskt är helt naturligt. Jag drar mig lite för att använda de orden eftersom de så lätt kapas av människor som minsann vet hur saker är när det är naturligt, och de oftast menar att det naturliga är rabiat reaktionära åsikter. Men amning är en så smart lösning, håll med om det. Tänk om folk kunde förundras lite mer över det som är bra, sluta hitta på problem och bry sig mer om sina medmänniskor på ett schysst sätt. Tänka snällt i stället för att hitta fel, exempelvis. (Supersvårt. Jag tränar varje dag och misslyckas ofta, men jag ger mig inte.)

Inga kommentarer: