måndag, april 01, 2013

Alfapet med Sigvard


 Det blev ett kvällsparti Alfapet för oss två. Det är väldigt roligt att märka att jag verkligen inte behöver snällspela mot Sigvard längre. Han klarar sig mycket bra på egen hand. Möjligen höll jag tillbaka lite mot slutet, när vi var lite trötta och Sigvards mogna ädelmodighet mot motspelaren naggats en aning i kanten.

En del ord som slumpässigt bildas när man plockar brickor är roliga. Ofta får jag sådant som jag tycker påminner om namn på läkemedelsföretag. Andra låter som gammaltestamentliga profeter eller någon från apokryferna.
 Ser över spelplanen och funderar. Jag tänker: vad han liknar sin syster.
 Hört talas om profeten Csiheev? Jag grunnar på namnet medan Sigvard räknar poäng.
 Andra bokstavskombinationer ser ut som uppsjungningsövningar. Tänk me-ne-lo-va, typ. Ru-da-a-a, ru-da-a-a.
Och ytterligare andra verkar vara ett finskt kraftuttryck. "Du, din.... murmaaa!"

Inga kommentarer: