onsdag, april 10, 2013

Allmän egendom

Kvinnors kroppar exploateras. Det är ingen ny insikt. Många har upptäckt det, blivit upprörda och diskuterat det, men inget har faktiskt ändrats. Tvärtom skulle jag säga att i och med generationerna med posande fjortonåringar så har exponeringen ökat. Uppenbarligen tycker många kvinnor själva att det är alldeles som det skall vara att en kvinnas kropp är till för att exploateras. 

Jag lovar att jag inte pratar om att det finns personer som gärna vill visa upp sina kroppar - det får vara den enskilde individens val. Däremot är jag starkt kritisk till den övergripande normen som blir starkare och starkare. Om en kvinna skall synas så skall hon ha så lite tyg på sig som möjligt. Den inställningen sprider sig från de mer extrema sammanhangen till de rent folkliga och vi bryr oss inte. Vi reagerar inte när kvinnliga artister står på scenen i något som knappt ens är en baddräkt eller korsett i melodifestivalen, for crying out loud. Medan männen har kläder på sig. Männen får vara påklädda och visa upp sina fysiska företräden på de mer raffinerade sätt som en snygg klädsel medför. Där är det ingen som bara skalar av dem allt, inte.

Jag mår dåligt av tanken. Min kropp är inte min egen som jag bor i för att jag lever. Min kropps funktion är inte att dansa, arbeta, spralla, föda barn, ha ont i eller ha glädje av för min egen skull. Jag är kvinna och då är min kropp automatiskt allmän egendom. En kvinnokropp skall vara halvnaken och ställa sig i utmanande poser. Ingen lyfter ett ögonbryn inför alla reklambilder som ser löjliga och väldigt fel ut om det vore en man på blden. Det är normalt att en kvinna ser halvporrig ut på bild; i reklam, i film, och på kvinnors alldeles egna Instagrambilder. Hur gick det till? Att det blev normalt att kvinnor regelmässigt visas upp som kroppar som är till för att locka och utmana?

Kan en man förstå det här? Kan ni det? Hur det känns att varje dag se personer av sitt eget kön ställas fram och fläkas upp som kött och inget annat?

Helt normal bild. Om det vore kvinnor på den.
Tack till Rock the Slut Vote.



Inga kommentarer: