tisdag, april 16, 2013

Detta har jag gjort i slöjden, ära vare Gud i höjden

Min son svärdmakaren Justus. Jag vet inte om det finns som utbildningsalternativ på gymnasiet. Hans bästis skall bli hovslagare, så varför inte? Fast det förstås, det finns väl en gräns för hur många svärd Celeres Nordica gör av med. Och så många lajvare kan det inte finnas heller, så svärdsmidardrömmen krossas redan innan den egentligen uppstod.

Jag tror att det här är ett sticksvärd (för att svärdet är kort). Jag har läst det ordet någonstans men jag vet försvinnande lite om vapen. Klingan är av järn. Notera hur fint virat handtaget är. Det heter säkert inte handtag. Heter det hjalt? Eller är det namnet på parerstången? Det enda jag vet om svärd är egentligen att klingan skall vara smidd av stål för bästa resultat. Eller av mithril, då.


Inga kommentarer: