söndag, april 28, 2013

Drumla, drumla lilla humla

Nu är den sköna tiden då här då vi har sovrumsfönstren på glänt under nätterna. Ibland går jag upp och stänger det när galna fåglar drar igång och väcker mig vid tretiden på morgonen, men oftast får det stå öppet och släppa in luft, röster från nattflanerare, brummandet från nattbussar och ibland regnmättade och svala fläktar. Tyvärr kommer det också in getingar om det är en sådan sommar. Det förvånar mig att getingar flyger så högt, men det gör de uppenbarligen. Hittills har vi dock klarat oss från getingbesök och jag håller tummarna för att det är en stickfri sommar i år. Däremot kom inte mindre än två humlor inzummande i morse och irrade omkring fångna bakom gardinerna. De lät så mycket att jag vaknade. Dumskallar. Inte fattade att de skulle ta sig ut samma väg de kom in, så Björn fick kliva upp och fösa ut dem igen.

Just humlor räddar jag dock gärna. Getingar försöker jag ha ihjäl så fort som möjligt. Fråga mig inte varför jag är öm i sinnet gentemot det ena flygfät och mordiskt inställd mot det andra, det bara är så. Företeelsen hamnar i den stora kategori som omfattas i meningen "livet är inte rättvist".

Inga kommentarer: