lördag, april 06, 2013

Marian Omar. Min vardagshjälte.

Jag har många vardagshjältar. Jag upptäcker ständigt nya. Visst är det fantastiskt? För ungefär ett år sedan återupptäckte jag en sådan hjälte som jag kort träffade när jag hade börjat mitt arbete. Hon flyttade och bodde utomlands i tio år, men har nu kommit tillbaka. Jag känner inte Marian mer än ytligt, men jag har alltid gillat henne och har en instinktiv respekt för henne och det engagemang och den intelligens hon griper sig an saker med.

För några veckor sedan läste hon två dikter på en knytkonferens, och berättade kort om hur det är att vara främmande i ett land. Jag blev mycket rörd och bad Marian om lov att få lägga upp hennes dikter på min blogg. Hon har gett mig tillstånd till det, så här kommer de. Marian ber om ursäkt för sin dåliga svenska. Jag tycker att hon uttrycker sig väl. Jag tror knappast att jag hade klarat att lära mig somaliska eller arabiska på motsvarande sätt och på samma korta tid som hon har lärt sig svenska.


Jag flyr och flyttar
Där det finns fred och kärlek
Där jag känner att min kärlek kan leva
Där mina barn kan växa fredligt
Där jag kan skrämma bort min rädsla
Där jag kan fylla på min tomhet
Där jag inte känner mig ensam
Där jag känner glad och lycklig
Där alla har ett omtänksamt hjärta
Där människor ej förstör eller stör varandra
Där jag kan höra fåglarnas sång
Där jag kan lukta på blommornas dofter
Där det finns fred och kärlek

 
Accepterar du mig
Accepterar du mig för den jag är
Jag kommer där borta ifrån där de bombar
Med vapen som ni tillverkar här i era Fabriker
Jag är förvirrad förstår ingenting
Som om jag var i vilse i fjällen
Allting är vitt, vitt som socker
Det är bara jag som inte liknar er
Accepterar du mig för den jag är
Jag vill bara visa vem jag är
Jag vill bara göra vad jag kan
Jag invandrar här hos dig, det är ödet som styr mig
Min framtid vet jag ej hur den ska bli
Accepterar du mig för den jag är!
Jag är ej en komiker som kan göra så att du skrattar
Jag är ej en skådespelare, som du kan titta på i en film
Jag är ej en idrottare, som du kan heja på
Jag är ej en musiker, som du kan bli idol till
Jag är en vanlig människa som du
Jag vill leva ett fredligt liv.
Accepterar du mig för den jag är!


Inga kommentarer: