torsdag, april 04, 2013

Några minnen och en knasig lampa en ledig torsdagsförmiddag

Mikaelskyrkan. Avsåld av Svenska kyrkan
för rätt många år sedan nu.
I förmiddags landade jag på busshållplatsen vid Mikaelskyrkan. Så många minnen från småbarnslivet jag har därifrån. Samuel och Alva sjöng i pyttekör. Vi föräldrar satt och trängdes med varandra, pratade och fikade eller vallade ännu yngre barn på gården medan barnverksamheten pågick. Det blev många familjegudstjänster. Människor vi mötte ofta. Och så ler jag extra brett när jag minns vad Samuel berättade för mig om en julfest i Mikaelsgården som jag missade. Hans-Erik, som tjänstgjorde som präst i Mikael och har döpt våra tre yngsta barn, spelade dragspel till jullekarna. Samuel sade till mig att de hade ätit, och pratat, och fått godispåse, och så hade Jesus spelat dragspel. Hans-Erik skrattade mycket när han fick höra det. Det var också han som inte så långt senare förrättade begravningsgudstjänsten för Samuel. Mina körvänner sjöng och Milke spelade. Det är ett sådant minne som kan kännas mycket svårt ibland men idag fick det mig att tänka med värme på alla vänner och bekanta. Jag kände mig tacksam, helt enkelt, för att ni delade den svåra stunden med oss.


Sedan strosade jag i sakta mak mot Luthagen. Sneglade (jaja, tittade noga) på Alvas fönster på Arken. Persiennerna var neddragna så jag ringde inte och väckte henne. Jag satt på en bänk vid ån en stund och undvek med nöd och näppe att bli landningsbana för några änder som flaxade runt mitt huvud.  Tittade i ett fönster till en antikvitets- eller kuriosaaffär som inte fanns där när vi bodde på Arken. Där fanns den här fantastiska Madonnalampan. Jag är lite kluven till den eftersom jag, som många svenskar, inte är så inne på religiös kitsch, men jag skulle nästan kunna tänka mig att ha Madonnalampan. Bara för att kombinationen är så knäpp.


Inga kommentarer: