måndag, april 29, 2013

Packa kappsäcken

Sigvard är medbjuden ut till "J:s land", som vi säger, över valborg och första maj. Han är jätteglad och tänker inte låta sin alltmer besvärande förkylning stoppa denna tripp. Jag påminde honom om att packa för en stund sedan. Han satte igång. Jag var där och tjatade om att han skulle packa ner regnkläder och stövlar eftersom det kan bli ruggigt kallt tidiga vårar ute vid kusten. Han gick motvilligt med på det. Jag tog fram en fleecetröja som jag också hade honom att trycka ner i väskan, och sedan var jag lugn.

Plötsligt insåg jag att det var längesedan jag såg över barnens packningar (utom Tönnes). De har klarat att packa själva till läger och resor länge nu. Jag gör mina nedslag för att kolla, och nästan alltid har de redan lagt ned det jag frågar efter på mitt oroliga hönsmammavis. Det är nyttigt att bli påmind om det faktum att även om mina barn behöver mig, så reder de sig själva väldigt bra också.

Alva fick följa med sin bästis M till Guatemala när hon var elva år. De skulle vara där hos M:s mormor och morfar och övriga släkt i fem veckor. De flög dit själva, förstås med assistans från flygbolaget vid flygningen (som innefattade ett byte av flyg i USA). Jag tvivlade aldrig på att Alva skulle klara det. Och den kvällen packandet satte igång, då kom jag in till min unge för att hjälpa till bara för att upptäcka att hon hade packat klart redan. Min kontrollfrågor fick lugnande svar.  Själva vistelsen i Guatemala, då? Jo, efter två veckor kom det något samtal om att hon längtade hem något gruvlig. Men även det gick bra till slut.

De reder sig. Det känns bra att veta.

Inga kommentarer: