måndag, april 22, 2013

Se på din vardag som ett konstverk

Vardagsrumsbordet belamras fem minuter efter att jag har städat av det. Det minskar min lust att plocka undan, men nu är det snart dags igen. Lägg märke till hur en julgranskula dekorativt ligger ovanpå en fin värmeljusstake som jag fått av min lillebror. Det blir alltid något julpynt över som har trillat ner från julgranen och inte kommer med i lådan som bärs upp på vinden efter slakten av granen för att sagda pryl har legat gömd under en fåtölj. När jag hittade den kvarglömda (eller kvargömda) kulan gick jag givetvis inte upp med den till vinden, vilken normal människa gör något sådant? Istället gjorde jag det som varje förnuftig person skulle göra och fixade en installation. Installationen har fått stå kvar under de städryck som har inträffat efter jul. Möjligen plockar jag bort den till midsommar.

Om man tittar närmare på kulan ser man fotografens spegelbild. Tänk så bra. Nu kan kriminalteknikerna avgöra exakt var jag satt och vad jag gjorde sekunderna innan mordet begicks.

Inga kommentarer: