måndag, april 22, 2013

Tvära kast

Jag har varit ledsen och fundersam sedan igår kväll över Anna-Lena Lodenius text "Hur man begraver en levande sångerska". Och ja, jag vet vem den handlar om. Nej, jag tror inte att det är en svartvit situation där hennes barn är monster och vårdpersonalen hjärtlösa typer, men mycket verkar konstigt. Jag har tänkt mycket på Alzheimers. Det jag vet i andra hand efter att ha på håll ha upplevt hur svårt och tungt det är för de närmast anhöriga. Mitt beslut om att om någon i min närhet får Alzheimers så skall jag inte isolera honom eller henne, för även människor som har glömt allt och kan vara förvirrade och aggressiva och störtjobbiga behöver få lukta på gräset och blommorna och känna en hand mot sin kind. Till sist min rädsla för stora A, som vi kan kalla det. Jag är rädd att jag själv skall drabbas. Att någon närstående skall bli det. Framför allt är jag rädd att Tönnes skall få det eftersom Alzheimers ingår i den glada parad av sjukdomar och problem som kan drabba en person med Downs syndrom med något högre frekvens än hos befolkningen i övrigt.

För en stund sedan slutade jag grubbla över Alzheimers och övergick till att gnugga händerna över en kupong med saftig rabatt på frisörbesök. Jobbet har fått erbjudandet från en salong som har upptäckt att det där med att byta lokal från dyr hyra i Svava till kanske något billigare lokal längs med Kungsgatan kom tillbaka för att bita dem någonstans. Det är nämligen ingen som direkt strosar utmed Kungsgatan efter korsningen Bangårdsgatan/Kungsgatan och vidare ut mot Kungsängsleden. Där är bara oväsen, avgaser, buller, bilar och bussar. 78% får vi på priset. Jag tänker gå dit. Möjligen tänker jag på Alzheimers igen när jag sitter i salongen. Det är till och med troligt. Men jag blev uppiggad och distraherad från livets elände en stund när jag började planera besöket till denna exklusiva salong.

Så fungerar vi. Från djup till yta. Från höjder till svarta avgrunder. Studsar fram och tillbaka som om vi satt fast i ett bungy-rep.

Inga kommentarer: