onsdag, april 17, 2013

Vårens ljud

Min inställning till fåglalåt är just nu inte enbart positiv. Av någon anledning kunde jag inte sova i natt. Låg och hade ont i ryggen, grubblade över varför jag hade ont i ryggen, blev tröttare och segare och mer och mer ljudkänslig. Ventilationen i sovrummet dånade. B:s för tillfället rätt blygsamma snarkningar lät som en traktor. Någon gång strax före fyra hov en ensam fågel upp sin röst. Det var trevligt i en minut. Men den pratade högt för sig själv utan uppehåll i nästan tio minuter och då tänkte jag inte snälla tankar om den välsibannade jågeln. Håll näbben, var det mildaste. Så småningom fick den svar från en annan pippi längre bort, och då höll den faktiskt tyst korta stunder medan den mer avlägsna fågeln kvittrade på. Jag somnade. Då ringde B:s telefon. Han har jour den här veckan. Han drog sig motvilligt upp ur sängen efter att jag hade väst "gå uuuut härifrån". Efter samtalet återvände han för att somna om. Telefonen ringde två gånger till. Say no more.

Jag gick hem från jobbet mycket tidigt idag. Huvudvärken var inte att leka med. Nu har jag försökt sova i snart en timme, men det är som förgjort. Ett annat av vårens ljud brakade loss utanför huset: grusblåsen.

Fågelkvitter. Grusblås. En stark och livskraftig vårvind som sliter i balkongräcket så det dånar till med jämna mellanrum. Överlevande snöhögar som, om man vill försköna verkligheten, ser ut som vaniljglass med chokladströssel. Om man är på dåligt humör ser det ut som smutsig snö och is som är inbakad i tjocka lager med grus.

Men. Det är varmare. Det luktar annorlunda utomhus. Våren är här.

Inga kommentarer: