torsdag, maj 09, 2013

De kommer och de går

Igår kväll kom Sigvard inramlande. Han behövde komplettera sin packning inför sin första hajk med scoutgruppen. Han hade med sig utrustningslistan och hade bockat av allt som fanns hemma hos pappa. Sedan hade han med sirlig skrivstil markerat vad som fanns hemma hos mig. Ordning och reda - inte har han fått det från mig, i alla fall. Till sist hade han allt och med en belåten suck kastade han den tunga kassen med gummistövlar och annat över axeln, stack in armen i liggunderlagsrullen och drog iväg.

Jag satt där och mös över barnbonusen. Då gick det i dörren igen. Det var Justus, som kom över med dator för att det gick bättre att skypa med polarna och planera allt inför det stora LAN han skulle på hemma hos oss. "Det är bättre bredband här" sade han och försvann upp till sitt rum. Han sov faktiskt över också, så jag fick glädjen att prata med honom även i förmiddags. Men nu är han uppslukad på Birdie fram till söndag morgon.

En är på hajk. En vistas i den virtuella världen. Båda två har förmodligen jättekul. Och är inte hemma hos mig. Jag flinar åt mig själv. Redan för fem år sedan när Sigvard slutade på dagis drabbades jag hårt av insikten om att nu fanns det inte en till liten som stod och trampade i hälarna på de äldre syskonen. Det var många saker jag inte längre skulle gå igenom en gång till, efter Sigvard. Lära sig gå. Springa. Prata. Förskola. Kompisar. Längre och längre samtal. Ta farväl av BVC, bara en sådan sak! Sexårs. Skolan. Kära nån, jag är ju inne på min andra student om bara tre år! Ändå sitter jag och suckar lite över att de har sina egna liv. Skärpning.


*Birdie = ett stort LAN som arrangerats i Uppsala i tjugo år. Jfr Dreamhack i Jönköping.

Inga kommentarer: