fredag, maj 24, 2013

Det hänger på håret

Min yngste son har en rejäl kalufs. En man som inte går att kontrollera. Det blir inte enklare att hålla honom välkammad när han dessutom vill ha långt hår. Trots mitt tjat om att använda balsam efter hårtvättning, att alltid borsta håret direkt efteråt, att borsta håret varje morgon och kväll så står barret åt alla håll. För någon tid sedan insåg jag att det inte är hans fel. Han gör lydigt som jag säger. Tio minuter efter ordentlig borstning ser han ut som ett utegångsfår igen även om han bara har suttit stilla och gjort läxor eller glott på TV.

Luggen vill han också ha lång. Den lägger sig envist över höger öga och täcker det. När gosskören har konsert står Sigge och kastar med huvudet som en häst för att få undan håret så att han ser dirigenten. Efter den senaste konserten föreslog jag honom att ha en hårklämma i luggen under konserterna. Jag hade ingen aning om hur det landade. Så for gossarne iväg till Rättvik för att delta i och vara huvudkör för gosskörsfestivalen samt frottera sig med körgurus som Bon Chilcott och Jonathan Rathbone. Björn körde bussen och åhörde den konsert pojkarna framförde ca tre timmar efter ankomsten till Rättvik (det är ett hårt liv att vara artist). Han tog ett foto.

Och se. Sigges lugg ligger så fint åt sidan. Jag vet inte om det var hans pappa som hittade någon av Alvas gamla hårklämmor och förutseende skickade med den, eller om det var någon av ledarna som tröttnade på Sigges personifiering av ett helt menageri (utegångsfår, kasta med huvudet som en häst, sjunga som en lärka, fin som en gullegris) och drog fram en hårklämma och gjorde något åt saken - men det funkar. Jag skall se till att Sigge stoppar fickan i sin körkåpa full med hårklämmor.


Inga kommentarer: