onsdag, juni 19, 2013

En sådan här människa, igen

Nu har det hänt igen. Att jag stött på en människa som delade med sig av sitt liv helt apropå. Så mycket jag fick veta på sju minuter.

Jag satt och väntade inne på apoteket när en piffig och fräsch dam med rollator kom och slog sig ned bredvid mig. Hon inledde ett samtal och jag hakade på. Hon var trevlig och liksom finurlig. Hon frågade om jag hade barn och barnbarn och då märkte jag till min förvåning att jag blev lite störd; jag som trodde att jag inte hade åldersnoja! När jag förnekade barnbarn undrade hon om mina barn bodde i staden, hennes barn var utspridda över landet. Jag blev störd av det också. Hur gammal trodde hon att jag var, att alla mina ungar var utflyttade? Och så flinade jag åt mig själv.

Hon berättade att hon hade en hjärnskada. Sedan berättade hon om sin frånskilda senaste man som hade blivit av med läkarlegitimationen på grund av överförskrivning av narkotiska preparat. Hon sade: "Men om du har bott i Uppsala så länge så vet du vem jag är. Eller snarare vem han är." Det gjorde jag faktiskt. Hade ett vagt minne om skriverier. Så småningom skymtade det fram att han hade slagit henne. Hjärnskadan berodde på misshandel. Jag rös.

Allt det här berättade hon på ett sakligt och nästan gladlynt sätt. Inte så att det verkade konstigt eller omdömeslöst, bara helt utan bitterhet. Det fanns inte en gnutta bitterhet hos henne. Jag tycker det var enastående. Hon var rätt förtjusande, helt enkelt.

Inga kommentarer: