onsdag, juni 19, 2013

Smågodis

Jag läser hela tiden, och varvar bekymmerslöst litteratur med lite större tuggmotstånd med lättsmälta karameller. Problemet med karamellerna är att de så tydligt är skrivna enligt en mall. Det finns dock skickliga karamellförfattare som lyckas dölja det så pass väl att det inte märks förrän man satt i sig en hel påse karameller. Tröttnar jag är det dessutom bara att sluta läsa (eller äta karameller, om jag skall tjata sönder liknelsen totalt).

Men det finns en mall som jag tycker blir tråkigare än andra, och det är den som exempelvis återfinns i tjosan i grottan-böckerna. Grottbjörnens folk och Hästarnas dal - oj vad jag rodnade när jag läste dem som tonåring. Det vill säga innan jag började ledsna på formatet, vilket inträffade rätt snabbt. Berättelsen får inte löpa längre än ett visst antal sidor innan det måste in en ångande sexscen. Jag skulle säga att sex på rutin funkar lika bra i böcker som i verkliga livet.

Jag har just läst mig igenom True Blood-serien igen. Tjosan i grottan är här tjosan med vampyrer. Nu är jag trött på tjosan för den här gången. Inget mer godis för mig på ett tag, jag måste i alla fall uppgradera till mjukt bröd. Tipsa mig gärna om knäckebröd. Men inte Röda rummet. Jag tycker att Röda rummet är fruktansvärt tråkig.

2 kommentarer:

em sa...

En knäckebröds bok, eller kanske tunnbröd:
"Are Women Human" av Dorothy Sayers
och så en mazarin:
"Mrs. Miniver" av jan Struther
som avslutning duger kanske en ostmacka på surdegsbröd:
"The Unexpected Evolution of Language" av Justin Cord Hayes.
Alla tre finns på Bokus.
Margaretha
som förutsätter att
hon är normgivande
både när det kommer
till bok- som matsmak

Jenny sa...

Hehe, såklart du är! :-) Tack för tipsen.