fredag, juni 21, 2013

Traditionsenligt

Skållade mig som vanligt när jag hällde ut vattnet från kastrullen med färskpotatis (midsommarafton, se) och svor över att jag aldrig lär mig. Men de sitter långt inne, de gamla vanorna. Hela min barndom såg jag mamma och pappa ta potatiskastrullen, glänta lite på locket och hälla ut kokvattnet genom glipan medan ångor slog upp ur diskhon. Jag gjorde det själv när jag började hjälpa till att laga mat ibland. Fortsatte när jag flyttat hemifrån. Regelbunden skållning.

Så en dag föreslog någon att jag skulle hälla över innehållet i kastrullen i ett durkslag. Nästan som en chock. Va? Kan man göra så? Det är ju på det här viset man gör när vattnet skall separeras från de färdigkokta potatisarna. Men jag insåg att det var Columbi ägg och tänkte att så skall jag göra.

Jag tror det har inträffat två gånger. Alla andra gånger gör jag som jag är van. Tradition, det är mitt andra namn.

Inga kommentarer: