tisdag, juli 30, 2013

Cardassiska sorkar en natt på hematologen

Minnesblixt. Den bara slog ner, som minnesblixtar gör. Jag såg ett avsnitt av Deep Space 9 och plötsligt satt jag i en fåtölj på våning sex i 60-huset på Akademiska sjukhuset. Hematologen låg där då, och Samuel var inlagd där i samband med benmärgstransplantationen. Det var där han började försvagas. Det var där han efter transplantationen fick så svår huvudvärk att han stönade. Hur det var att sitta bredvid min femåring medan han vaggade huvudet i sina händer och snyftade "Nä, det här går inte längre", det är inget jag vill minnas.

En natt efter en sådan dag satt jag och hade TV-n på lågt. Samuel hade somnat. Det gick att få in många fler kanaler på avdelningen än vad det gick hemma. Cartoon Network gick hela dagarna eftersom Samuel inte orkade med någon annan slags förströelse mer än mycket korta stunder i taget. Där, vid ettiden på natten, fick jag in kanal 3 som visade Deep Space 9. Det var det avsnittet jag kastades tillbaka i tiden av.

I efterhand, när allt gick som det gick, vet jag att det var tur att vi inte hade en aning om att allt inte skulle gå vägen. Då hade ingen av oss orkat med den där tiden. Det var där som den svåraste tiden började, men eftersom vi trodde att Samuel skulle bli frisk klarade vi oss igenom den på ett annat sätt än vad jag skulle kunna idag. Ignorance is bliss.

Inga kommentarer: