onsdag, juli 24, 2013

Sommaronsdag, så skön, så skön

Förberedelse i hemmet. Hur stavas schampo?
Vi är ohyggligt effektiva när vi skall handla, mina pojkar och jag. Ordningsamme Sigvard har handlingslappen och pennan för avbockning, och Tönnes sköter scannern. Coop Forum är så nära en faspistol jag kommer. Star Trek i vardagen, liksom. Annars är scannern det allra bästa sättet, om inte det enda, att se till att Tönnes inte rymmer. Om det är han som får sköta scannandet är han upptagen och nöjd. Genidrag, om jag får säga det själv. Han var lite sugen på att scanna in en motorgräsklippare i dag, men annars gör han inga vidlyftigheter med apparaturen.


Jag hann läsa aftontidningarnas löpsedlar också. Och det var väl det jag trodde, att det inte skulle dröja många andetag innan tjafsandet om att Estelle och den nyfödde brittiske prinsen förväntas bli så goda vänner. Gärna kärestor på sikt, antar jag. Arma barn.

Lika effektivt som vi drog in i affären zoomade vi ut och hem igen. Tönnes är lycklig eftersom jag köpte Bröderna Lejonhjärta-filmen till honom. Den gamla gick sönder för ett halvår sedan och jag vet hur han har saknat att få se den. Mycket riktigt sitter han nu och ser samma scen om och om igen: en av de läskigare där en man blir dräpt på torget. När Tengil vill ha in arbetskraft och fyrtio vita hästar, om ni minns. Tyrann! En gång ska du också dö! Mitt liv blev mycket lättare när Tönnes lärde sig hantera fjärrkontrollen så jag slapp ranta fram och tillbaka när han ville se utvalda filmscener gång på gång.

De där barnen jag har. Säger det igen, så lika men ändå så olika. 

Inga kommentarer: