fredag, augusti 09, 2013

Dagens teknikkunniga barn?

Jag vet inte hur ofta jag har hört folk berätta eller skriva om hur deras ettåringar flinkt hanterar föräldrarnas smartphones eller ipads. Det är ett slags vandringsmyt som säger att alla barn födda på 2000-talet liksom fått apparatvanan via osmos eller så. Inte vet jag hur det är i andra familjer, men i min är det visserligen alldeles sant att barnen ibland är snabbare på att förstå hur en del funktioner används, men långt ifrån alltid.

Sigvard har fått ta över Björns smartphone. Han är mycket lycklig. Dagen har gått åt till att fippla med den, lägga till kontakter, testa kameran, ringa till styvbror och lära sig hur man laddar ner spel och annat. På förmiddagen när de första trevande stegen med telefonen togs höll jag på att bli galen. Mamma, hur gör man? Mamma, vad skall jag trycka på nu? Mamma?

Ha. Jag kunde lista ut hur det gick till trots att jag själv inte har en likadan telefon. Där gick tjugohundratalsbarnet bet. Lite gammaldags nittonhundratalslogik vann loppet.

Inga kommentarer: