tisdag, januari 21, 2014

Får det vara så?

En ung kvinna i min närhet arbetar på en konferensanläggning. Vid det här laget har hon väl hunnit möta de flesta sorters människor bland gästerna och tar det med ro, men när hon berättade om konferensen nyligen blev jag bestört. 

Jag tycker inte att någon i sitt arbete skall behöva ta berusade gäster som säger: "Vad skulle du säga om jag hånglade upp dig i ett hörn?". Den unga kvinnan i fråga tyckte inte att det var så dramatiskt, men kul var det ju inte. Hon blev dessutom snabbt räddad av en manlig arbetskamrat och tycker väl att det var överspelat i och med det. 

Men. Hon är ung. Trevlig. Ser bra ut. Förutom det skamliga förslaget, så att säga, hade en annan manlig gäst lagt armen om hennes midja och hållit kvar henne lite varje gång hon var vid bordet. 

Givetvis hade dessa herrar druckit. Rätt mycket i ett fall. Den unga kvinnan i min närhet har observerat att när alkoholen är betald för konferensdelragarna, då passar folk på. Det dricks mer. 

Jag blir arg över flera saker här. Det första är att det är själva fan att hon skall behöva stå ut med att bli antastad i sitt arbete. Det andra är att mina skattepengar går till att politiker och tjänstemän skall få passa på och tanka sig fulla.