tisdag, januari 14, 2014

Ingenting alls egentligen. Och Jesushår.

Halvfrisk. Halvsjuk. Beroende på hur man ser det. Oavsett vilket jobbar jag hemifrån idag med sådant som att sortera adresser i excel och annat pyssel. Pojken med Jesushåret* som är hos sin far den här veckan har håltimmar och kom över hit för att njuta av sin dator. Han beställde lunchpizza till sig själv och nu känner jag hur det doftar Calzone från hans rum. Han visste inte att jag skulle jobba hemifrån idag så jag säger inget. Eller inte så mycket. Jo, lite. Men alltså, jag då? Är det inte dags att jag blir curlad någon gång?

* Igår var jag med Tönnes på hans andra konfirmationsträff. Han är tyvärr fortfarande ensam ungdom, men den här gången gjorde det inte så mycket för han kände igen sig. Det var helt okej även om han måste spjärna emot lite, lite, ibland för att markera. När vi hade fikat tog diakon Kajsa med Tönnes in i kyrkan och jag sade till honom att jag skulle hjälpa till att plocka undan fikat och komma efter. Visst, tyckte han, och gick med Kajsa. Sedan höll jag mig nogsamt undan tills Tönnes kom och hämtade mig. Då hade de gått och tittat i kyrkan, och nu var det dags för detektivuppdrag. Tönnes fick dra ett foto ur en bunt i Kajsas hand och sedan leta reda på den plats som fotot visade. Inga som helst problem. Killen med koll gick fram och tillbaka och lade fotona på rätt plats, och så lät Kajsa honom öva på att bära korset igen. Det kors som Tönnes (förhoppningsvis vill) bära in när han konfirmeras. Det var en kul övning.

Ett foto visade en av ikonerna i Lötenkyrkan, en madonnan och barnet-ikon. Fotot av den fastnade Tönnes för. Han pekade på Jesusbarnets ansikte och panna många gånger och försökte visa något. Som vanligt när han vill något och jag inte förstår så kändes det rätt hemskt. Men till sist gjorde han ett mycket tydligt persontecken, och då fattade jag plötslig. "Tycker du att Jesusbarnets hår ser ut som Justus hår"? "Ja." På den ikonen är barnets hår tydligt lockigt, nästan krulligt, och färgen är mörkt rödbrun. Jag tror inte att målaren avsåg att hårfärgen skulle vara röd, men så uppfattade Tönnes den. Och jag också, när jag tittade närmare. Vi fick med den bilden hem och visade för Justus sedan. Justus har Jesushår, bara så ni vet.

Inga kommentarer: