torsdag, januari 02, 2014

Margaritas ante porcos? (Det är i sådana fall jag som är svinet)

Det är inget nyårslöfte att notera vad jag lärt mig varje dag om någon skulle tro det. Det är länge sedan jag upptäckte att jag lär mig något nytt nästan var dag. Men det kanske kan vara ett löfte för framtiden att tydligare bejaka och uppmärksamma de nya rönen. 

Min enda relation till vildsvin är att jag vet att Obelix äter dem helstekta och som non-stop. Efter att ha läst Uppsala Nya Tidning i morse vet jag nu att vildsvinsbeståndet i Sverige "som bekant" ökar. Det var obekant för mig men jag erkänner villigt att jag har kunskapsluckor när det gäller viltbeståndet i allmänhet. Det går dock inte att räkna svinen och fastställa beståndet (de kanske ränner omkring för fort, vad vet jag. Inre bild: vildsvin som svischar förbi som suddiga prickar.) men antalet fällda svin under jaktåret 2012-2013 ger onekligen en fingervisning. 97 900 dödade vildsvin. Jämförelsesiffran är drygt 96 000 älgar under samma jaktår.

Bortsett från att mängden döda djur ger mig lite svindel och får mig att förstå att det finns oerhört fler svenskar som jagar än jag föreställde mig, så inser jag att det också finns väldigt många fler vilda djur än jag hade en aning om. Jag förstår att det finns ett större viltliv än de enstaka älgar, hjortar, harar och rävar jag råkar se ibland, men att det måste finnas så många djur... det gör mig glad. 

Det finns en nytta med att vara korkad och dåligt insatt. Man kan bli så överraskad och glad ibland! Fast lite skumt känns det allt, att min insikt om hur många vildsvin som torde böka runt i våra skogar kom genom en dödssiffra.