torsdag, februari 20, 2014

En annan värld på Flashback

Jag googlade namnet på ett läkemedel i tanke att kolla FASS. Det var inte FASS som var de första sökträffarna, kan jag säga. Det som låg överst var flera träffar på forumet Flashback, som jag tittat in på en en gång tidigare av misstag och tänkte "aldrig mer". Nu blev jag nyfiken och kikade in. Möttes av en värld som ligger långt från min.

Här frågade folk om olika läkemedel och fick svar. Alla var hjälpsamma och tonen uppriktig och trevlig. Allt gick ut på hur man bäst får ett rus av sina receptbelagda mediciner, på jakt efter nya kickar. Jag läste fascinerat. En del svarade den frågande och sade "Börja inte". Du fastnar i skiten." Faktiskt svarade de allra flesta åt det hållet samtidigt som de hjälpsamt bidrog med tips om hur stor dos medicin som behövdes för bästa rus och så vidare. Jag läste förundrat vidare. Till sist började jag fnissa för det kändes så absurt. Något som flera personer påtalade var nämligen att just den medicin som avhandlades i en tråd som jag fastnade för och följde bland annat innehöll paracetamol. Och det är inte bra för levern med för mycket paracetamol, sade en efter en förnumstigt. "Akta dig. Det är mycket paracetamol i de där. Inte bra för levern."

Nä. Det är inte bra med för mycket paracetamol. Men jag vet inte om jag tycker att det är så bra att leta efter ruset heller. Och de biverkningar som det verksamma ämnet i medicinen i fråga ger är inte direkt att leka med. Några nämnde dessa biverkningar, men mer i syfte att säga att det relativt låga rus som medicinen gav inte var värt biverkningarna.  Inte ett ord om skadlighet där. Beroende nämndes av många, men det var som att alla var införstådda med att den som ville ha ruset skiter i beroenderisken. Been there, done that, på något vis.

En annan värld för mig. Samtidigt som jag blev lite chockerad slogs jag av att tonen i de här trådarna var så ärlig. Det gillar jag. Men allt kändes så vridet. Jag tänker att det var en nyttig insikt i hur det kan fungera. Och är väldigt glad över att jag inte tänker eller känner åt det hållet när det gäller mina mediciner. De är ett nödvändigt ont.

Inga kommentarer: